Wednesday, July 29, 2009

HAPUS ISA...KEJAM...KEJAM..KEJAM

KEJAM adalah perkataan paling sesuai menggantikan perkataan ISA
bayangkan ditahan tanpa bicara , tanpa hak mepertahan diri selama bertahun2... tidak tahu pula bila nak dibebaskan...
bayangkan anak2 hilang kasing sayang ayah secara tiba2, entah bila dapat berjumpa
bayangkan ibu mereka pula ditahan di tengah pekat malam, ditinggalkan anak kecil itu menangis sepanjang malam, trauma, ketakutan dan entah apa lagi.....
TETAPI KENAPA MASIH ADA YANG MENYOKONG ISA??
malah sanggup berarak menyatakan sokongan...
IBRAHIM ALI....
AMBO AMAT KECEWA DENGAN DEMO
DEMO ADA KEKUATAN
MALAH MASA DEMO BERJINAK2 DGN PAS DULU, AMBO RASA ALLAH DAH ANUGERAHKAN "SEORANG LAGI UMAR" PADA PERJUANGAN RAKYAT
tetapi kini apa yang demo buat

Ibrahim Ali dengan panjang lebarnya memberi hujah mengapa ISA mesti dikekalkan. Kasih sayang dan cintanya yang membuak-buak kepada ISA dizahirkan. Memang melucukan bila baca sebahagian hujah Putera Katak ini. Mari kita lihat jawapan-jawapan kepada soalan bodoh manusia amfibia dua alam ini:

1. SAYA PERNAH KENA ISA
“Saya pernah ditahan di bawah ISA sebanyak dua kali. Pertama selama dua tahun (1974-1976) kerana terlibat dalam demonstrasi Baling. Kedua, selama 60 hari akibat demonstrasi ketuanan Melayu di Kuala Lumpur pada 1978. Tetapi saya tidak pernah menentang ISA.”Hujah pertama Ibrahim ni ialah dia pernah kena ISA tapi masih sokong ISA. Ini hujah lucu. Kalau ada orang pernah kena raba, kemudian buat siding media kata dia suka kena raba, ini tak bermakna orang lain pun suka diraba. Golongan yang suka mencetus huru-hara macam Ibrahim ini memang elok ditahan, tapi bukan bawah ISA, sebaliknya dakwa elok-elok di mahkamah lalu sumbat dalam penjara. Takkanlah orang dibogelkan, di mainkan alat kemaluan, didera dan dipukul melalui akta zalim bernama ISA ni kita abaikan lalu kita nak tunjuk hero sokong ISA pulak? Ini kerja binatang. Eloklah Ibrahim Ali buat kumpulan musik, The Extinct Species yang disertai oleh seorang putera Katak, Ibrahim Ali, raja sesumpah, Saiful dan Khinzir Jahat..

2. “ISA hanya dikenakan ke atas individu untuk mencegah mereka daripada bertindak menjejaskan ketenteraman awam, kesejahteraan rakyat dan keselamatan Negara”.

Ini satu lagi hujah lucu. Kalau betul nak mencegah, undang-undang sedia ada sudah banyak. Macam kes rompakan la. Kalau polis ada maklumat bahawa sekumpulan peronpak nak merompak rumah PM, polis tangkap jelah. Tak payahlah ISA pulak. Tangkap dan dakwa aje di mahkamah.

3. “Saya juga sering nyatakan, ISA wajar dipinda dan diperbaiki.

”Ini satu lagi contoh manusia tak faham konsep. Yang rakyat tentang bukan PENYALAHGUNAAN ISA saja tetapi ISA itu sendiri kerana rakyat tak suka dengan konsep di mana seseorang itu boleh ditangkap dan ditahan seumur hidup berdasarkan syak tanpa perbicaraan.

4.”ISA berbeza dengan Kanun Keseksaan. ISA bertujuan mencegah sesuatu jenayah keganasan. Kanun Keseksaan pula untuk menghukum individu setelah berlakunya jenayah.Jika tahanan ISA dibicarakan di mahkamah, tentunya pendakwaan akan gagal kerana tidak dapat memenuhi elemen-elemen pembuktian kes jenayah iaitu mens rea dan actus reus.Contohnya, sekumpulan individu ditahan di bawah ISA kerana merancang untuk mengebom sebuah bangunan awam di negara ini. Mereka dihadapkan ke mahkamah. Tetapi, bolehkah mahkamah menjatuhkan hukuman apabila serangan belum berlaku dan tiada siapapun yang tercedera?

” Inilah contoh manusia bodoh jahil undang-undang nak berlagak pandai cakap pasal undang-undang. Actus reus tu maksudnya perbuatan. Mens rea tu maknanya hasrat atau niat. Kalau ada orang merancang nak buat jenayah macam bom parlimen, tindakan merancang tu sendiri dah dikira satu actus reus. Inilah contoh manusia bodoh nak berlagak pandai. Eloklah pergi isi borang daftarkan diri untuk belajar undang-undang di universiti dari tunjuk bodoh kat public macam tu.Kalau Ibrahim Ali ni jenis manusia yang reti menggunakan otak, (saya kurang pasti saiz otak katak), tentulah dia sedar imej ISA ni sangat buruk dan selalu digunakan untuk menganiayai musuh politik UMNO dan sesiapa yang cukup malang untuk masuk ISA. Pak Lah pun gesa ISA dimansuhkan.Obama pun boleh cakap dengan menggunakan skrip yang Ibrahim Katak ni guna tetapi Presiden Amerika tersebut pun sedar imej buruk Guantanamo tidak patut diselamatkan dan lebih wajar ditutup.Kalau betul ada keperluan untuk suatu undang-undang pencegahan yang komprehensif, sewajarnya UMNO memansuhkan ISA lalu berbincang dengan Pakatan untuk menubuhkan suatu undang-undang baru bersifat pencegahan yang turut bersih dari elemen salahguna kuasa, telus dan dipersetujui oleh rakyat.Kebodohan Ibrahim Ali yang terasa bahawa masyarakat tidak faham sebab Ibrahim Ali bertekad mempertahankan ISA menunjukkan kejahilan Ibrahim Ali yang merasa dirinya sentiasa betul dan enggan kembali kepada Quran dan Sunnah. Tindakan kejinya yang bertekad membuat huru-hara menunjukkan memang dia memang wajar ditangkap dan dipenjara, tetapi selepas dibicara, bukan melalui ISA.ISA ni bukan undang-undang. Ia suatu akta pondan yang hanya disokong oleh lembu, manusia jahil yang berkepentingan dan katak. "

RUGINYA AKU TAKLEH JOIN PERHIMPUNAN BERSEJARAH 1 OGOS 2009

1 comment:

oreadil said...

saloh tuh demo , ISA tuh jago keselamatan negaro ,..pihak pembangkang meme la xsuko , sebab diorng ado muslihat yg perlu dilaksanakan tp xdpt kerana di halang oleh ISA < pendapat ore umno la..

pendpat kawe > patut ado ,kerano jago keselamatan awam ,ni lah yg special , amareka pun xdop ,sebelum ap terjadi terhadap negaro yg mengugat ketenteraman awam ..dpt di hentikan...apo guno nyo ado kuaso tp xleh di gunokan tp hanye boleh digunakan apabila sudah terlewat